Over ons
Bij Voedselbank Maastricht zetten we ons in om armoede te bestrijden en voedselverspilling tegen te gaan. Wij ondersteunen huishoudens in de regio Maastricht die tijdelijk niet in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien. Dit doen we door voedseloverschotten van bedrijven en supermarkten te verzamelen en deze kosteloos te verdelen onder mensen die het hard nodig hebben.
Onze organisatie draait volledig op de kracht van vrijwilligers en de steun van lokale bedrijven, instanties en donateurs. Samen zorgen we ervoor dat voedsel, dat anders verspild zou worden, terechtkomt bij degenen die het nodig hebben.
Wij geloven in solidariteit en willen iedereen in Maastricht en omgeving een helpende hand bieden. Heeft u hulp nodig of wilt u helpen? Neem dan contact met ons op en word onderdeel van onze missie!

Gegevens
Oprichtingsdatum: 20-02-2025
Datum inschrijving KvK: 21-02-2025
KvK nummer: 96502231
RSIN nummer: 867638849
Bel ons
Samenstelling dagelijks bestuur bij oprichting:
Dhr. Frens Lemeer, voorzitter
Mw. Nicole Ramakers, secretaris
Dhr. Jean-Marc Ziadé, penningmeester
Donaties
Financiële donaties heeft de Voedselbank nodig om voedsel in te kunnen kopen wanneer dat niet voldoende gedoneerd wordt, om de huur en de energiekosten van haar ruimtes te kunnen betalen, om noodzakelijke investeringen in bedrijfs- en vervoermiddelen te kunnen (blijven) doen, en als reserve, om bij beëindiging van de activiteiten aangegane verplichtingen te kunnen blijven nakomen. Voedselbank Maastricht heeft financiële donaties in de komende jaren nòg harder nodig, omdat:
- de ondersteuning vanuit Voedselbank Limburg Zuid op termijn eindig is,
- een groeiend klantenbestand niet uitgesloten wordt en
- de samenwerking met regionale leveranciers nog helemaal opgebouwd moet worden.
Groeien en zelfstandig worden vanuit Voedselbank Limburg Zuid.
De Voedselbank voor Limburg Zuid verstrekt reeds jarenlang wekelijks een gratis voedselpakket aan zeer velen. De leefgeld criteria die zij hanteren zijn landelijk vastgesteld en komen neer op circa 40% van het budget dat het NIBUD definieert als ‘bestaansminimum’. Gezinnen komen voor maximaal drie jaar voor hulp in aanmerking. De pakketten worden verstrekt via uitdeelpunten verspreid over Limburg Zuid. Op initiatief van Voedselbank Limburg Zuid is het idee ontstaan om deze grote regio op te delen een kleinere regio’s met een eigen Stichting.
Wij krijgen de tijd om hetgeen hieronder staat over verwerving van voedsel en financiële middelen op te bouwen. Dat is mogelijk door de innige samenwerking in de beginjaren waarbij Voedselbank Limburg Zuid garanties biedt. Op termijn zal hetgeen hieronder genoteerd staat, ook voor onze Voedselbank staand beleid worden.
- Het meeste voedsel wordt geschonken door supermarkten en voedselverwerkende en producerende bedrijven. Veelal voedsel dat kort bij de ‘uiterste verkoopdatum’ zit of anderszins niet (meer) voldoet aan de specificaties voor verkoop (o.a. fouten in de etikettering).
- Door dit voedsel in te zamelen en weer (gratis) uit te delen, helpen we ook mee aan het beperken van de stroom goed voedsel dat wordt weggegooid/vernietigd. Voor het grootste deel wordt dit voedsel opgehaald bij ‘voedselsponsors’, veelal supermarkten, in Zuid-Limburg.
- Daarnaast komt er, via bemiddeling van Voedselbanken Nederland, voedsel beschikbaar van landelijke accounts.
- Een derde belangrijke bron voor voedsel zijn de publieksacties.
- Inkoop van voedsel proberen we zoveel mogelijk te vermijden; maar om een evenwichtige vulling van de pakketten te realiseren, is dat soms toch nodig. Grootste knelpunt zijn de ‘droge kruideniers waren’ (DKW, zoals rijst, pasta, soep & groente in blik of glas, broodbeleg, koffie & thee) die vanwege hun lange houdbaarheid in de winkels maar zelden ‘over de datum’ gaan.
- Daarnaast is het aanbod van verse groente en fruit zeer wisselend.
- Het zo ingezamelde voedsel wordt in het Regionaal Distributie Centrum (RDC) in Landgraaf gesorteerd en opgeslagen. Vanaf daar wordt onze Voedselbank bevoorraad. Het RDC fungeert ook als buffer- en overslagpunt voor het voedsel uit landelijke accounts ten behoeve van de andere voedselbanken in Midden- en Noord-Limburg.
- Voor de financiering zijn we afhankelijk van enkele subsidiegevers en vele donateurs Ook dit netwerk moet nog opgebouwd worden.
Onze visie
Wij ondersteunen mensen die te weinig inkomen hebben om in hun levensonderhoud te voorzien met een wekelijks voedselpakket.
Onze missie
Voedselbank Maastricht zoekt donateurs, die bereid zijn met hun bijdragen nu en in de toekomst het werk van onze Voedselbank te ondersteunen.
Vrijwilliger worden?
Wil jij ook vrijwilliger worden bij de voedselbank en onderdeel worden van onze teams?

Bij het werken voor de Voedselbank kun je als vrijwilliger te maken krijgen met ongewenst gedrag zoals pesten, discriminatie, (seksuele) intimidatie of agressie en geweld op de werkvloer. Je kunt natuurlijk met je probleem naar een coördinator of bestuurslid toegaan. Maar soms bestaat de behoefte om met iemand anders, meer anoniem, vertrouwelijk te praten. Daarvoor hebben wij als Voedselbank Limburg-Zuid contact gezocht met een vertrouwenspersoon waarvan iedere vrijwilliger van onze organisatie gebruik kan maken.
De vertrouwenspersoon biedt een luisterend oor en adviseert. De vertrouwenspersoon vertelt niemand dat er contact is gezocht tenzij de vrijwilliger daarmee heeft ingestemd. Samen met jou bekijkt de vertrouwenspersoon wat er nodig is, zodat jij jouw werk als vrijwilliger weer veilig en met plezier kunt doen. Jij houdt zelf de regie over het proces; de vertrouwenspersoon staat je daarin bij.
De vertrouwenspersoon is er ook voor andere misstanden, zoals (vermoedens van) diefstal, fraude en oneerlijk verdelen van voedsel. Maak er zo nodig gebruik van.
Wij vinden integer werken heel belangrijk. Dit geldt zeker voor het werken met onze klanten die kwetsbaar zijn door de positie waarin ze terecht zijn gekomen. Als gezamenlijke Voedselbanken in Nederland hebben wij daarom een aantal regels opgesteld over hoe wij de integriteit van ons werk kunnen bevorderen en bewaken. Speciale aandacht hebben wij daarbij voor ongewenst gedrag van de medewerkers. Kijk hieronder op de link voor de landelijke Integriteitscode die door onze organisatie van harte wordt onderschreven en die wij ook binnen onze organisatie actief uitdragen.
Alle bestuursleden en medewerkers van de Voedselbank zijn vrijwilligers en werkenonbezoldigd. Het aantal vrijwilligers is nog in opbouw.
Waar mensen elkaar tegenkomen en samenwerken kan het voorkomen dat er ergernissen ontstaan.
Dat kan komen door de situatie of door opmerkingen of gedrag van vrijwilliger, coördinator of bestuurslid. Ook kan er sprake zijn van grensoverschrijdend gedrag. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat je last hebt van agressie, (seksuele) intimidatie, (seksueel) geweld, discriminatie, pesten of dat je meent misstanden in de organisatie waar te nemen. Zoiets ontneemt plezier en moet opgelost worden.
Daarvoor is de volgende klachtenregeling ontwikkeld:
Klachten van klanten, hulpverleners en leveranciers
Als klanten, hulpverleners en leveranciers niet tevreden zijn over de diensten van de vrijwilligers of het bestuur van Voedselbank Maastricht kunnen zij contact opnemen met het bestuur. Dat kan schriftelijk via [email protected]. Het bestuur zal binnen een week contact opnemen met degene die de klacht indiende en de klacht dan verder afhandelen. Uiterlijk vier weken na ontvangst van de klacht volgt een uitspraak door het bestuur over de bij hen ingediende klacht.
Als de klacht niet naar tevredenheid wordt afgewikkeld, kan de klant, hulpverlener of leverancier contact opnemen met Voedselbanken Nederland. Deze klachten kun je alleen melden via [email protected]. Voedselbanken Nederland zal in eerste instantie bemiddelen. Als de bemiddeling niet tot een positief resultaat leidt, kan de klacht worden ingediend bij het onafhankelijke Arbitragecollege Voedselbanken Nederland dat een bindende uitspraak doet.
Heb je als vrijwilliger een klacht over een collega of een klant?
Ga dan met haar/hem in gesprek en probeer de klacht op te lossen. Lukt het niet op deze wijze de klacht op te lossen, neem dan contact op met de coördinator en probeer samen de klacht op te lossen.
Lukt het niet op deze wijze de klacht op te lossen of wil je het zo niet oplossen, dien dan je klacht in bij het bestuur. Dat kan of schriftelijk via [email protected].
Het bestuur zal binnen een week contact opnemen met degene die de klacht indiende en de klacht dan verder afhandelen.
Uiterlijk vier weken na ontvangst van de klacht volgt een uitspraak door het bestuur over de bij hen ingediende klacht.
Als de klacht niet naar tevredenheid wordt afgewikkeld, kan de vrijwilliger contact opnemen met Voedselbanken Nederland. Dat geldt ook als je een klacht hebt over het bestuur die je zelf niet hebt kunnen oplossen. Deze klachten kun je alleen melden via [email protected]. Voedselbanken Nederland zal in eerste instantie bemiddelen. Als de bemiddeling niet tot een positief resultaat leidt, kan de klacht worden ingediend bij het onafhankelijke Arbitragecollege Voedselbanken Nederland dat een bindende uitspraak doet.
Bestuur
Samenstelling dagelijks bestuur bij oprichting:
Dhr. Frens Lemeer, voorzitter
Mw. Nicole Ramakers, secretaris
Dhr. Jean-Marc Ziadé, penningmeester
Onze partners





Vestigingsadres:
in de Rink, Zoetmanstraat 75 6217 NT Maastricht
Klantdagen en tijden
Dinsdag van 13.00 uur tot 16.30 uur.
Donderdag van 13.00 uur tot 16.30 uur.
Zaterdag van 10.00 uur tot 14.00 uur
Hoe wij aan donateurs komen
Financiële donaties heeft de Voedselbank nodig om voedsel in te kunnen kopen wanneer dat niet voldoende gedoneerd wordt, om de huur en de energiekosten van haar ruimtes te kunnen betalen, om noodzakelijke investeringen inbedrijfs- en
vervoermiddelen te kunnen (blijven) doen, en als reserve, om bij beëindiging van de
activiteiten aangegane verplichtingen te kunnen blijven nakomen.
Voedselbank Maastricht heeft financiële donaties in de komende jaren nòg harder
nodig, omdat:
- de ondersteuning vanuit Voedselbank Limburg Zuid op termijn eindig is,
een groeiend - klantenbestand niet uitgesloten wordt en
- de samenwerking met regionale leveranciers nog helemaal opgebouwd moet
worden.
Groeien en zelfstandig worden vanuit Voedselbank Limburg Zuid.
De Voedselbank voor Limburg Zuid verstrekt reeds jarenlang wekelijks een gratis voedselpakket aan zeer velen. De leefgeld criteria die zij hanteren zijn landelijk vastgesteld en komen neer op circa 40% van het budget dat het NIBUD definieert als ‘bestaansminimum’. Gezinnen komen voor maximaal drie jaar voor hulp in aanmerking. De pakketten worden verstrekt via uitdeelpunten verspreid over Limburg Zuid. Op initiatief van Voedselbank Limburg Zuid is het idee ontstaan om deze grote regio op te delen een kleinere regio’s met een eigen Stichting.
Wij krijgen de tijd om hetgeen hieronder staat over verwerving van voedsel en financiële middelen op te bouwen. Dat is mogelijk door de innige samenwerking in de beginjaren waarbij Voedselbank Limburg Zuid garanties biedt. Op termijn zal hetgeen
hieronder genoteerd staat, ook voor onze Voedselbank staand beleid worden.
- Het meeste voedsel wordt geschonken door supermarkten en voedselverwerkende en producerende bedrijven. Veelal voedsel dat kort bij de
‘uiterste verkoopdatum’ zit of anderszins niet (meer) voldoet aan de specificaties voor verkoop (o.a. fouten in de etikettering). - Door dit voedsel in te zamelen en weer (gratis) uit te delen, helpen we ook mee aan het beperken van de stroom goed voedsel dat wordt weggegooid/vernietigd. Voor het grootste deel wordt dit voedsel opgehaald bij ‘voedselsponsors’, veelal supermarkten, in Zuid-Limburg.
- Daarnaast komt er, via bemiddeling van Voedselbanken Nederland, voedsel beschikbaar van landelijke accounts.
- Een derde belangrijke bron voor voedsel zijn de publieksacties.
- Inkoop van voedsel proberen we zoveel mogelijk te vermijden; maar om een evenwichtige vulling van de pakketten te realiseren, is dat soms toch nodig. Grootste knelpunt zijn de ‘droge kruideniers waren’ (DKW, zoals rijst, pasta, soep & groente in blik of glas, broodbeleg, koffie & thee) die vanwege hun lange houdbaarheid in de winkels maar zelden ‘over de datum’ gaan.
- Daarnaast is het aanbod van verse groente en fruit zeer wisselend.
- Het zo ingezamelde voedsel wordt in het Regionaal Distributie Centrum (RDC) in Landgraaf gesorteerd en opgeslagen. Vanaf daar wordt onze Voedselbank bevoorraad. Het RDC fungeert ook als buffer- en overslagpunt voor het voedsel uit landelijke accounts ten behoeve van de andere voedselbanken in Midden- en Noord-Limburg.
- Voor de financiering zijn we afhankelijk van enkele subsidiegevers en vele donateurs. Ook dit netwerk moet nog opgebouwd worden.
Bankrekeningnummer voor donaties: NL50BUNQ2147182338